måndag 13 september 2010

Vad är väl ett snegsteg på Twitter?

I fredags fick jag tycka till på Dagens Opinion om medias bevakning av valrörelsen. Opinionsmätningarna och plånboken var mitt svar på frågan om vad som kännetecknar bevakningen så här långt.

"I den här valrörelsen känns det nästan som att vi har kunnat följa opinionen i realtid eftersom mätningarna har duggat så tätt. Men bevakningen av spelet om det politiska spelet är också kännetecknande för valrörelsen – den stenhårda kampen om mittenväljarna har gjort att valrörelsen reducerats till att handla om plånboksfrågor. Rätt trist, tycker jag."

Förutom att det är rätt trist att det mesta handlar om plånboken och väldigt lite handlar om hjärtat så är det fascinerande att tänka på att i valet 2006 bestämde sig var tredje väljare, 33 procent, vad han eller hon skulle rösta på under den sista veckan. Ungefär nu alltså.

En präktig skandal i elfte timmen skulle alltså kunna röra om ordentligt i grytan. Men mer troligt än att den andra sidan vid det här laget gräver fram något som är jobbigt att ställas inför kan man själv lyckas dra sig i smutsen. Min kollega Birger Östberg fick samma frågor av Dagens Opinion och han trodde att det som skulle kunna bli nästa stora avslöjande under valrörelsen vore om en eller flera politiker råkar göra bort sig rejält på Facebook eller Twitter.

Det är ju inte helt otänkbart. Aldrig tidigare har så många politiker använt sociala medier, och det är säkert inte alla som är helt på det klara med att det privata ju är politik.

Inga kommentarer: