fredag 26 september 2008

Liza Marklund väljer ny agent

Liza Marklund -- hur kan du välja Niclas Salomonsson till din nya litterära agent?

Den frågan ställer ett antal kvinnor i en debattartikel Aftonbladet.se idag. Elin Alvemark, Sandra Dahlén och min blivande kollega på Westander Kajsa Claude är några ur den namnkunniga skaran av undertecknare.

Liza Marklund är "kanske landets mest kända kvinnomisshandelsmotståndare" och Niclas Salomonsson är dömd för kvinnomisshandel och har flera polisanmälningar mot sig.

Han hade ett förhållande med författaren Unni Drougge under 1998-2005, ett förhållande som hon ger sin version av i romanen Boven i mitt drama kallas kärlek. En roman så fruktansvärd att jag inte kunde läsa den färdigt, om en man som gör så avskyvärda saker så att en tiondel är i närheten av sanningen så är det långt över alla gränser. (Och ja, han blev dömd för misshandel.)

Och den mannen har Liza Marklund valt till sin agent. Dåligt omdöme, tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Namnkunniga fiminister må jag säga... Kul att Kajsa också sällar sig till Westander-skaran. Het arbetsplats det där :)

Anonym sa...

Håll din värsta fiende närmast dig... En ypperlig möjlighet att inhämta nytt stoff till framtida romaner alltså.