onsdag 15 april 2009

Pr-experter om Schymans överlägsna EU-kampanj

Idag citeras min Westander-kollega Jean-Daniel Maurin om det stundande EU-valet på Dagensmedia.se. Anledningen att valet är på tapeten just idag är att en opinionsundersökning visat att två av tre svenskar inte har en susning om att det snart är val till EU-parlamentet.

Va? I går? Jaha, i år, sa du!

Roligt är att pr-konsulten Paul Ronge lyfter upp "Skicka Schyman till Bryssel"-kampanjen som ett lyckat exempel på personvalskampanj.

-- Hon driver en helt överlägsen personvalskampanj. Hon twittrar, svarar på inlägg, åker runt i Sverige, syns i tv. Hon använder alla instrument som finns tillängliga. Och hon är tydlig, folk måste veta vad det är de röstar på. Gudrun ska till Bryssel och röra om i gubbetablissemanget. Hon har förstått vikten av en tydlig sakfråga. De kandidater som vill med till Bryssel men inte kommit igång ordentligt med sina personvalskampanjer måste göra det nu. Och de måste gå in med full kraft för att vara med och ha någon chans, säger Paul Ronge till Dagensmedia.se.

Fler av de andra partierna vill, enligt en annan artikel på Dagensmedia.se, vänta lite. Moderaterna vill inte börja för tidigt, för "människor har mycket annat att tänka på under våren".

-- De sista dagarna och helgen innan valet lägger vi däremot väldigt stor vikt på att synas, säger Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson till Dagensmedia.se.

Där ser man.

Andra bloggar om: , , .

1 kommentar:

Pär Henriksson sa...

Anledningen till att vi prioriterar kampanjinsatser relativt sent i valrörelsen är att vi vet från tidigare erfarenheter att det är först i slutskedet som väljarna är intresserade, funderar och tar ställning kring OM de ska rösta och VAD de i så fall ska rösta på. Då är det relevant för kandidater och politiska partier att möta väljarna på bred front.
Det innebär ju dock inte att vi inte gör någonting innan dess - tvärtom reser nu våra kandidater över hela landet, deltar i debatter, håller i utbildningar och gör utspel. Däremot tror jag att det vore relativt meningslöst att t ex gå med annonser eller utomhusreklam redan nu. mvh Pär Henriksson, kommunikationschef moderaterna