lördag 7 april 2007

Påsk -- tid för en bildningsresa?

Det är påsk och flera dagar lediga. Jag ska ta mig an en hög böcker som jag länge velat läsa. Igår på tåget upp till Dalarna började jag på Maria Svelands Bitterfittan, och bland annat Magnus Lintons Veganerna -- en bok om dem som stör ligger i väskan.

Maria Svelands val av titel har ett klart syfte. I en intervju i SvD säger hon:
-- Jag vill återerövra orden bitter och fitta, två begrepp som traditionellt använts för att smutskasta och förminska kvinnor. För mig handlar det om något annat. Bitterfittan är en konstruktiv kraft som kan användas till något bra.

Att Sverige är ett jämställt land tycker hon är bullshit:
-- Jag är så fruktansvärt trött på de som säger ”Vaddå Sverige, vi är ju världens mest jämställda land?” Det är därför min bok handlar om en kvinna med bra jobb och bra man. Om inte ens hon kan leva jämställd, hur ska då andra, som har det sämre, klara av det?

De första fyrtio sidorna av Maria Svelands roman, som av Lena Sundström i Aftonbladet kallats generationsroman, bådar gott. Själv skulle jag kalla det bildningsroman, i positiv bemärkelse. Jag ser fram emot resten med en känsla av att det inte finns något lyckligt slut.

Glad påsk!

Inga kommentarer: