onsdag 7 november 2007

Opinionen gör som opinionen vill?

"De senaste affärerna har stänkt ned moderaterna värre än de andra partierna i alliansen, och värdet på varumärket 'nya moderaterna' faller just nu som en sten" skriver Göran Eriksson i SvD idag.

Ändå visar en Synovate-undersökning som DN låtit göra att moderaterna, trots alla skandaler under de senaste veckorna, har ungefär samma väljarstöd som innan.

Flera medier rapporterar (förvånat? indignerat?) om det idag. De som gjort sitt bästa, hojtat, skrikit, moraliserat och pressat fram en avgång. Och så syns det inte i väljarbarometern? Svensson skiter liksom i det (nya Svensson alltså).

Tro nu inte att jag förespråkar alkoholintag på arbetstid eller svartjobb. Icke. Tro inte heller att jag vill pussa en moderat.

Här passar den bra, statsvetaren Tommy Möllers lista över vad vi kommer att få se mer av i medias bevakning av den formella makten i fortsättningen. Han presenterade den vid tidningen Fokus mingel förra veckan och tionde och sista punkten heter moralfixering. Och på den punkten kan vi redan nu sätta "check".

I sin kamp om att positionera sig som makthavare mot makthavarna plockar medierna fram sitt tyngsta vapen: moralen. Media har sina egna tio guds bud som kan vara synnerligen användbara att snyta fram, för att stärka sin egen ställning och inte minst för att höja försäljningen av lösnummer.

Och plötsligt är media inte bara den tredje statsmakten, den granskande. De är även den lagstiftande och den dömande -- om än bara i sitt eget förlovande tabloidland.

Frågan är vilket galleri man spelar för. Den olydiga opinionen gör tydligen ändå som den vill.

2 kommentarer:

THEREDS sa...

hi

Leffe sa...

Klokt skrivet. Man kan dessutom konstatera att opinionen i allt mindre utsträckning väljer att köpa tidningar.

Den mediala utvecklingen med moralkampanjer har alltså större negativ effekt på tidningarnas lönsamhet än vad den har på t.ex. förtroendet för politiken. Något säger mig att detta kommer att leda till att "projekt moralpanik" blir relativt kortlivat.

För en sak är säker, kvällstidningar styrs i högre grad av sina ekonomiavdelningar än av några moraliska drivkrafter...