fredag 23 november 2007

Imorgon kan du välja att inte köpa något, även om det är jobbigt

Imorgon, 24 november, är det Buy Nothing Day.

På den svenska sajten citeras omvärldsanalytikern Christina Cheng i en artikel i DN, från den omtalade väskdebatten i våras. Hon ser ett skifte mot en konsumtionskritisk trend:

-- Det man nu börjar se är att de som ligger längst fram i den bildade medelklassen söker ett annat uttryck. Hur definierar man sin identitet om man inte ska konsumera? Tiden kommer att bli en viktigare faktor än pengar.

Eller bildning, som toppar en undersökning om vad som ger status i vårt samhälle. Det hintar om att kunskap, medvetenhet och deltagande versus passivt konsumerande kan vara det nya "fattiga-rika".

Filosofen Alexander Bard talade vid Medieakademins höstseminarium i Göteborg i onsdags om de nya samhällsklasserna som delar samhället i över- och underklass genom ett helt nytt snitt. Han talar om nätokrater och konsumister. Nätokraterna kräver att få vara med i diskussionerna som förs i samhället, företrädelsevis genom de möjligheter i tid och rum som nätet ger. Konsumisten hänger sig åt ett resurskrävande konsumerande som inte tillför särskilt mycket alls.

Så, köp inget imorgon.

Fast... shit, jag vill ju så gärna ha den där fleecetröjan från Haglöfs som det är extrapris på, bara imorgon, hos Alewalds. Men jag vill ju visa min konsumentmakt och stödja Buy Nothing Day. Livet är fullt av val som ger ångest, som Sartre sa.

Som också sa, att vi alla har ansvar för hur vi väljer.

1 kommentar:

H U U S M A N N sa...

Köpte du flisen? Det skulle jag ha gjort. Man kan ju shoppa lite mindre någon annan dag om det känns bättre.