tisdag 4 december 2007

Att skapa med händerna är en liten bit av frihet

Jag har köpt en symaskin. På Blocket. Igår bussade jag mig själv till Norrtälje för att hämta den. Det var en snabb affär.

Så nu ska här sys. Den är lite modernare än den på bilden, den har olika pressarfötter och massa olika sömmar att välja på. Förmodligen var det en riktigt krispig modell när den kom ut på marknaden -82 eller så.

Det är inte klokt vad jag kan sakna att göra saker med händerna. Det blir väl så när jag nästan uteslutande jobbar med kontakten mellan huvudet och tangentbordet hela dagarna. Min handarbetande sida har legat i träda sen jag flyttade till Stockholm, men nu ska det bli ändring på det.

Det här med handarbete, om man ska föra maskinsömnad till den kategorin, är ju väldigt hett just nu. Det tokvirkas runt lyktstolpar här på Söder och Katarin Brieditits och Katarina Evans med flera driver sajten Do Redo.se som också blivit bok. Den relativt nyöppnade garnaffären Knit Lab på Rosenlundsgatan ser mer ut som en modebutik än en traditionell garnaffär och lockar ett helt nytt klientel. Det ordnas syjuntor i de trendiga kvarteren i stan och jag vet att i Sundbyberg sitter Jenny och broderar korsstygn. Handarbete har blivit hett.

Men varför? Kanske för att det är en liten bit av frihet att få arbeta med sina egna händer?

Tack till www.familyhouse.se för lånet av bilden.

Inga kommentarer: