söndag 9 december 2007

Kejsarens nya kläder faller i mellandagarna

Jag har funderat ett tag. På en sak som gör mig lite ont.

Som ni ju vet råder en nördtrend just nu. Helt vanliga människor väljer att se ut som Napoleon Dynamite och Harry Potter. Om du inte vet kan du läsa mer hos Manolo. Hipsters kallas de.

Mest karaktäristiskt för en hipster är nördbrillorna. Glajor så stora att man kan slicka på glaset om man skulle vilja. Det är lite kejsarens nya kläder över det hela eftersom alla tycker att det är skitfult.

Det som jag går och är lite brydd över är hur det ska gå för alla som har köpt sådana glasögon. Glasögon är ju inte som vilket annat klädesplagg eller accessoar som helst. De sitter mitt i ansiktet och blir därför väldigt centrala i ens uppenbarelse, samtidigt som de är väldigt centrala för synen om man ser lite illa.

Det är helt klart en ordentlig chanstagning. En hipster spelar med sin coolness som insats. (Som att opera in silikon i det ena bröstet och pacemakern i det andra. Ingen klockren jämförelse, men kanske någon förstår.)

Den dagen tishan från Fred Perry blir omodern låter man helt enkelt bli att ta på sig den, eller tar på något hetare över. Då Acnejeans plötsligt känns såder heta, låter man dem helt enkelt ligga kvar i tvättkorgen tills de har multnat. När Tretornsneakern känns so last thursday kan man helt enkelt hoppa i ett par andra pjucks. När bodyn i glansig lycra från American Apparel känns som att den ska kväva en i all sin cerisehet kan man inte göra annat än slänga den. Den dagen vinterjackan från Monki känns december 2007 är det ju nästan vår och man har en god ursäkt att köpa något nytt. Eller när farfarströjan från Filippa K känns som något för folk som har en stör i röven kan man gå till Stadsmissionen vid Nytorget och låta någon göra en remake på den.

Men vad gör man med ett par brillor den dagen då trenden slår över och det blir så total mainstream?

För den dagen kommer ganska snart, det vet vi ju. Jag sätter en slant på att det kommer att ske i mellandagarna, och jag skulle gärna vilja få några motbud. Mitt argument är att ju spetsigare och speciell en trend är, desto snabbare går den över bland de riktigt medvetna. Och nu har vi levt med den här trenden länge nog.

Ju högre hipfaktor, desto hårdare nederlag om man inte hoppar av i exakt rätt stund. Det låter osannolikt, men kan faktiskt handla om från den ena kvällen på Nada till den andra.

Då är man inte längre en nörd, utan en tönt. Och det gör lite ont i mitt hjärta för jag vet att jag inom kort kommer att möta en massa människor längs Götgatan som endera går lite ostyrigt, hejar på fel personer och går in i lyktstolpar, eller de som lite generat och med nedslagen blick för att inte möta någon de känner fortfarande går omkring med nördbrillor på nästippen.

Ett tips: köp hem linser. Så att du är förberedd när dagen kommer.

1 kommentar:

Anonym sa...

*skrattar*