måndag 14 januari 2008

På eller av -- en fråga som hänger i luften


Med anledning av att kvinnor blivit nekade att bada utan bikiniöverdel i våra badhus har det pågått en topless-diskussion under hösten. "Det fritt hängande" nätverket Bara Bröst driver frågan. I förra veckan hade skribenten och feministen Mian Lodalen en debattartikel i Aftonbladet om kvinnors rätt att slippa skyla sina bröst i simhallen:

"Varför ska krav på badklädsel vara olika för män och kvinnor? Var ska man dra gränsen? Bör feta män med bröst även bära bikinöverdel?

Blir kvinnor med minsta A-kupa befriade från förbudet? När ska flickor börja skyla sig – när brösten knoppas eller kanske redan innan?" skriver hon.

I lördagens Södermalmsnytt är Mian Lodalen intervjuad. På frågan varför det är så viktigt att få bada topless svarar Mian Lodalen:

-- Det är obeahgligt att påbjuda ett tvång för ett kön men inte för det andra. Men det viktigaste anledningen är att vi lever i ett sexualiserat samhälle där det är okej att nakna kroppar visas i reklam och i tv hela tiden. Men när kvinnor själva tar kommandot och bestämmer, då är det inte tillåtet med nakenhet. Objektifiering är okej när kommersiella syften står bakom.

Det är kanske inte en helt enkel fråga. Mest för att jag vill ha rätten över min egen kropp, men dubbelheten i att om jag tar mig rätten kan det utnyttjas av andra. Och det har jag ingen lust att bjuda på. Men just i det här, "...när kvinnor själva tar kommandot och bestämmer, då är det inte tillåtet med nakenhet", tycker jag Mian Lodalen sätter fingret på något mycket, mycket viktigt.

Andra bloggar om: , , , .

1 kommentar:

Anonym sa...

faktiskt, jag har inte tänkt på det på det sätter tidigare utan mest tänkt att det är en fight Jag inte tänker ta. men det är fan sant, det är kvinlig nakenhet i sitt sammanhang som är det intressanta