onsdag 9 januari 2008

Shame on you, svenska grammisvinnare!

Hängde med FredrikGrammisgalan idag. Bussiga pr-byrån Mahir PR bjöd. Grammisgalan har fått en ordentlig lyftning. I Globen, med ljusriggar inhyrda från U2, livemusik och Adam och Gry som konfrencierer. Fräscht och krispigt som bara den. Men varför har inte fler artister och band något att säga när de vinner? Det är mest tack hit och tack dit. Varför använder de inte stunden i strålkastarna till att uttrycka något? Ta tillfället i akt, liksom. Lite mer "shame on you, mr Bush", tack.

Som vinnaren i hiphopkategorin, Adam Tensta med homies, som hade likadana t-shirtar på sig med texten "Close Guantanamo":
-- De här har vi fått från Amnesty, sa han rakt ut till oss i Globen och den miljon eller nåt som satt framför tv:n. Amnestys informationsavdelning måste jubla.

Och som min favorit Annika Säkert! Norlin som vann två välförtjänta priser, som årets textförfattare och som årets kvinnliga artist. Hon tog verkligen tillfället i akt och sa att hon hoppades att priserna årets kvinnliga och manliga artist inte finns kvar nästa år, och ville hellre se ett pris som årets artist.

DN:s Georg Cederskog håller med mig och efterfrågar även han bättre tacktal: "En klen svensk gren som igår bara Annika Norlin visade sann talang för".

Om Tenstapojkarnas t-shirtkupp var bra pr för Amnesty så undrar jag vad Carl Bildt ville kommunicera med sin märkliga kavaj? Han delade ut regeringens exportpris till Bloodshy/Avant som ligger bakom Britney Spears nya skiva -- i en kavaj som såg ut som någonting mellan ett akvarium i ullgabardin och en kamouflagekostym. Jag trodde först att han inte var riktigt seriös och att han kanske skulle våga driva med sig själv och säga att det som är bra för Sveriges musikexport är bra för Sverige. Men det kom aldrig. Istället höll han det torraste motiveringstalet någonsin. Modechock var Aftonbladets reaktion på hans klädsel och Expressen är inte sämre och kallar det kavajkupp. Smaklöst, säger jag.

I övrigt blev jag väldigt glad av att Lars Winnerbäck & Miss Li vann årets låt med Om du lämnade mig nu.

Inga kommentarer: