fredag 24 augusti 2007

Oreflekterad reklam bankar in könsrollerna

Har du sett den här reklamen på helsidor i DN de senaste veckorna? Det är en svensk bank, som också agerar fastighetsbyrå, som gör reklam.

Jag behöver inte be er fundera på vad bildserien vill berätta. Eftersom vi lever i ett land där man läser från vänster till höger, en rad i taget, så är det ganska uppenbart att tandborstarna vill berätta historien om ett liv.

Men det som är intressant är vems liv. Vem handlar berättelsen om? Vem är huvudperson i bankens berättelse om livet? Och hur kan det komma sig?

Nu skulle bilden ovan vara mycket mer effektfull om den var i färg (det kommer!), men jag kan ge er ledtråden att tandborsten i den första bilden är typ blå...

Och nu fattar ni nog resten. Vad tror ni är min poäng? Svaret kommer i nästa inlägg.

3 kommentarer:

Robin von Post sa...

Nu är ju inte jag den som alltid vill vara tvärt emot... men jag är bäst på att läsa från vänster till höger.

;-)

Robin von Post sa...

och.... ser fram mot det uppföljande inlägget!

Johanna Look sa...

Bra med observanta läsare! Har ändrat nu, fast man inte får ändra i gjorda inlägg enligt bloggikett. Min enda ursäkt är att det var sent och jag hamrade på tangenterna i frenesi.