Har du sett den här reklamen på helsidor i DN de senaste veckorna? Det är en svensk bank, som också agerar fastighetsbyrå, som gör reklam.
Jag behöver inte be er fundera på vad bildserien vill berätta. Eftersom vi lever i ett land där man läser från vänster till höger, en rad i taget, så är det ganska uppenbart att tandborstarna vill berätta historien om ett liv.
Men det som är intressant är vems liv. Vem handlar berättelsen om? Vem är huvudperson i bankens berättelse om livet? Och hur kan det komma sig?
Nu skulle bilden ovan vara mycket mer effektfull om den var i färg (det kommer!), men jag kan ge er ledtråden att tandborsten i den första bilden är typ blå...
Och nu fattar ni nog resten. Vad tror ni är min poäng? Svaret kommer i nästa inlägg.
fredag 24 augusti 2007
Oreflekterad reklam bankar in könsrollerna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Nu är ju inte jag den som alltid vill vara tvärt emot... men jag är bäst på att läsa från vänster till höger.
;-)
och.... ser fram mot det uppföljande inlägget!
Bra med observanta läsare! Har ändrat nu, fast man inte får ändra i gjorda inlägg enligt bloggikett. Min enda ursäkt är att det var sent och jag hamrade på tangenterna i frenesi.
Skicka en kommentar