måndag 10 december 2007

Argumenten har tagit slut för Svenskt Näringsliv


Idag har Svenskt Näringsliv en helsidesannons på sidan tre i DN, och säkert i flera stora morgontidningar. Den består mest av text och är en saga om "gumman som handlade för lite". Gumman gillade att handla saker, en del till sig själv, en del för att glädja andra. Hon handlade ofta i granngubbens affär. Gumman såg fram emot julen: "Ingen annan tid på året gav henne så många anledningar att köpa saker."

Gubben såg också fram mot julhandeln, för att han då tjänade pengar så att han kunde äta god julmat och ge bort julklappar. Och så var det naturligtvis roligt med "kunder som kom tillbaka, år efter år".

Men, -- huvva! -- en dag "råkade gumman få syn på en kultursida i en tidning":

"Där skrev några arga tanter och farbröder att julen var fel eftersom människor bara handlade hela tiden. Handel, skrev de, var dåligt. Dåligt för själen. Dåligt för de fattiga. Dåligt för planeten. Helst, tyckte de arga tanterna och farbröderna, borde små gummor och gubbar tillverka sina egna julklappar."

Gumman tog åt sig och handlade inte så mycket den julen. Fler i "den lilla staden" gjorde likadant. Det slutade med att farbrorn fick stänga sin affär, han kunde inte köpa någon julmat och "den fattiga arbetaren på andra sidan jorden" som tillverkat många av sakerna i farbrorns affär blev ännu fattigare.

Nu kommer sensmoralen, dömande och helt ologisk:

"Och hur gick det för gumman? Hon fick en jättetråkig jul. Så kan det gå om man lyssnar på arga tanter och farbröder och slutar handla."

En slutsats ryckt helt ur luften. Javisst, det går sämre för farbrorn om gumman och alla andra i den lilla staden handlar mindre i hans affär. Men då får han kanske anpassa sitt sortiment? Varför inte börja importera Fair Trade-produkter eller kläder i eko-bomull (säljer som smör, enligt dagens DN). Tillgång och efterfrågan, huh!? Säkert blir det besvärligare för "den fattige arbetaren". Men att därifrån dra slutsatsen att gumman får "en jättetråkig jul" är ju absurd.

Pinsamt, Svenskt Näringsliv. Debatten om det är sunt eller ej att konsumera så som vi gör idag drivs inte längre bara på kultursidorna, den finns i hela samhället. Inte minst när vi diskuterar klimathotet. Det känns nedvärderande mot alla som tar frågan på allvar och rätt fånigt att försöka bemöta den omfattande kritiken mot konsumtionssamhället i en köpt (!) annons utan några sakliga argument som helst och dessutom i en förenklad sagotext.

Vi kommer aldrig att sluta handla med varandra, och det är det väl ingen som tycker heller, men däremot finns det alla anledningar att fundera över våra konsumtionsmönster. Vad köper vi, varför köper vi och när köper vi det? Hur länge är vi nöjda med ett nytt köp och hur snart vill vi ha något nytt igen? Varför?

Svenskt Näringsliv borde istället visa att de tar debatten på allvar, bemöta den med sakliga argument och försöka hitta nya lösningar för sina medlemmars skull. Vi kommer inte att kunna konsumera i dagens takt, face it, och då kanske de kan driva framåt för att söka en lösning. Hur kan man bedriva ett hållbart företagande?

Istället vill Svenskt Näringsliv genom någon form av illa sittande ironi riktad mot kulturetablissemanget -- kapitalismens ständiga fiende -- piska fram sympati för den lilla omoderna handelsmannen.

"Jättetråkigt", Svenskt Näringsliv. Till er andra; se upp för shoppinglobbyn!

Andra bloggar om: , , , .

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja herregud, höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg denna i morse. Pinsamt är väl det ord som bäst beskriver denna patetiska (parts-)inlaga. Reaktionerna låter förhoppningsvis inte vänta på sig.

deeped sa...

Verkar vara någon sorts ny trend bland gammel-nyliberalerna; Timbros Erixon ansåg ju för några dagar sedan att CSR var ett hot mot företagandet...

Linus Boström sa...

Fast det är väl knappast ett sluggande i försvarsställning: För typ 120 året i följd (sedan Sverige införde ett gemensamt monetärt system) ökar ju julhandeln. Jag fattar det inte, jag fattar det inte!

Men antagligen ligger konsumismen djupare inbäddat i vår kultur än vi anar. Typ att en bra människa är en bra konsument etc. Och till och med när vi ska vara miljövänliga och rättvisa är det enda vi kan göra att... konsumera.

Fast det är ju en helt annan diskussion ;-)

spermafrost sa...

Jag tror att kampanjen är en adbust för att driva med Svenskt Näringsliv.

http://spermafrost.blogspot.com/2007/12/plojannons-fr-konsumtion.html