tisdag 15 maj 2007

Citerad på finplats

Som bloggare och kulturvetare blir man (jag) vansinnigt smickrad när ett mejl kommer till inboxen som säger att Harry Martinson-sällskapets ordförande Åke Widfeldt vid sällskapets årshögtid på Åland i början på maj citerat mitt möte med Årstavikens gnom som jag skrev om på bloggen i februari. På sällskapets blogg Harry Martinson i tiden skriver Rune Liljenrud om att mitt inlägg gjorde deltagarna "mycket glada".

Sedan det första mötet med Årstavikens gnom har jag träffat honom ytterligare en gång. Då reciterade han Martinsons "Daggmasken" ur Passad:

Vem vördar daggmasken,
odlarn djupt under gräsen i jordens mull.
Han håller jorden i förvandling.
Han arbetar helt fylld av mull,
stum av mull och blind.

Han är den undre, den nedre bonden
där åkrarna klädas till skörd.
Vem vördar honom,
den djupe, den lugne odlaren,
den evige grå lille bonden i jordens mull.

Inga kommentarer: