En man med gröna skor och rosa bälte äntrar scenen. Han tycker att man ska köra sin grej och därför slängde han alla sina bruna och svarta skor för flera år sedan. Sitt första konstinköp gjorde han 1972 -- en Andy Warhol för 1800 kronor. Sedan startade han galleri i slutet av 70-talet, först i Göteborg och nu i Stockholm.
Det är galleristen Björn Wetterling, som driver Wetterling Gallery, som står på scenen i sal 41 på Berghs. Han berättar om sitt liv och sin verksamhet. Som retat gallfeber på konstsverige med sina provocerande affärsmetoder. Bland annat gör han regelbundet reklam för sitt galleri och har samarbetat med byråer som Forsman och Bodenfors, Rönnbergs och Paradiset.
Till oss har han några tips. Gå inte på Bukowskis och köp inte Zorn eller Liljefors, säger han.
-- Sälj dem och köp dem som lever idag! uppmanar han oss. Annars tillför ni inte ett jävla dugg till er samtid!
Han uppmanar oss att göra vår egen grej och menar att rädsla är det farligaste vi har. Vi ska våga testa.
-- Tänk "kan du så kan jag", menar Björn Wetterling. Var inihelvete kaxig och ifrågasätt!
Som inflytelserik gallerist inser han att han har en viss makt. Och som stor reklamköpare tvekar han inte att bruka den.
-- Har man någon slags position ska man använda den, säger han och visar annonsen som Aftonbladet inte vågade publicera: "Bomba inte Irak! / Wetterling Gallery".
-- Nästa annons blir "Bomba inte Iran!", säger han med ett leende.
torsdag 3 maj 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Låter härligt men hur många gånger orkar man egentligen bli inspirerad av dessa framgångsrika personer som "gjort sin egen grej"?
Självklart är det lätt för dem som står på toppen att trumpeta ut "gör din egen grej/våga chansa"-budskapet. Sanningen ligger väl nånstans mellan manisk självkritik och damp.
Skicka en kommentar