Unga akademiker är inte intresserade av pensionsfrågor och uppfattar pensionssystemet som krångligt. AMF Pension vände sig till oss studenter på Berghs School of Communication för en ny infallsvinkel. Lösningen är En låda pension – tjänstepension konkret förpackat i en låda.
Under våren har vi, en grupp studenter från Berghs School of Communication, på AMF Pensions uppdrag arbetat med en kampanj för att nå unga akademiker mellan 23-30 år. Kommunikationsprojektet är en del av studenternas examensarbete. Målet är att få målgruppen att intressera sig för tjänstepension.
-- Vi insåg tidigt att vi måste gå ifrån det som övriga branschen kommunicerar, vilket ofta är rationella argument eller snack om personlig mognad och liknande. För att nå den kräsna målgruppen krävs något annat, säger Johanna Look, projektledare för kommunikationsprojektet.
Lösningen är En låda pension. Där finns det studenten behöver veta om sitt tjänstepensionsval och blir också förvaring för framtida utskick, som årsbesked och liknande. Dessutom kommuniceras En låda pension på ett för pensioner nytt sätt med ett bildspråk hämtat från modevärlden.
AMF Pension är nöjda med resultatet.
-- Studenterna var otroligt engagerade, de tog sig an problemet och skapade sig snabbt en förståelse av uppdraget. Leveransen har varit över vår förväntan och det har varit ett roligt samarbete, säger Pär Ahrling, försäljningsansvarig privatmarknad på AMF Pension.
Slututställningen, Brands of Berghs, pågår mellan 25-27 maj på Berghs School of Communication på Sveavägen 34. Under lördag och söndag är det öppet mellan 12-18.
Kolla även in Resumétv.
fredag 25 maj 2007
Studenter på Berghs har förpackat tjänstepension
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar