måndag 7 maj 2007

Hellre fria än fälla fäller offret för alltid

Jag blir sjukt förbannad. I torsdags friades två "kända krogägare" a.k.a. Stureplansprofilerna, från anklagelserna om våldtäkt på en 19-årig flicka. "Trots att rätten ansåg att hon förmodligen tvingats till sexuella handlingar menar den att det inte går att bevisa att männen våldtagit henne" skriver Metro.

Metro skriver också att männen och kvinnan var bekanta sedan tidigare och de hade tidigare haft sex med varandra. Det hänvisas ofta till tidigare sexuella relationer mellan förövare och offer i sexualmål. Som om det skulle vara en förmildrande omständighet? Det visar bara att rättssystemet ser det hela ur förövarens perspektiv. Se det istället ur offrets synvinkel och ett avgrundsdjupt svek visar sig -- en person som man tidigare uppenbarligen litat på gör plötsligt en barbarisk handling. För inte kan man väl som kille utgå ifrån att för att en kvinna velat ha sex med en en gång så är man helt oemotståelig för all framtid?

Kvinnan var kraftigt berusad och rättens bedömning är att det kan ha varit så att männen inte uppfattat att kvinnan inte ville ha sex, berättar Metro. Borde man inte förstå att man ska lämna en "kraftigt berusad" flicka ifred?

Jag blir så arg att jag nästan blir galen. Igår demonstrerade ett hundratal människor i centrala Stockholm mot domen, och jag hade gärna varit där.

-- Vi demonstrerar mot att tingsrätten friade de två med motiveringen att det "inte fanns något uppsåt" och att "männen inte förstod". Men kampen mot ett sexistiskt samhälle kommer att fortsätta, sade några av demonstranterna, både kvinnor och män, till DN
.

Männen förstod inte? Det är märkligt att ibland förstår de så mycket att de kan styra en hel värld, ibland förstår de inte de mest basala saker. Som ett nej. Som gråt. Som stilla snyftanden och ett kroppsspråk som säger, låt bli mig.

Hellre fria än fälla, javisst. Men samtidigt fälls offret för alltid. För att en ung flicka utnyttjats och sargats för livet är i det här fallet "förmodligen" bortom allt tvivel.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra attt du tar ställning och visar att det här är inte OK.

Problemet med våldtäckter är ofta att det ofta är ord mot ord, och inga vittnen. Här fanns det dock kropps-skador som borde ha fällt avgörandet, de var ju bevisligen där.

Jag hoppas på ett överklagande.

Anonym sa...

precis som antyds i kommentaren ovan är det bevisningen som är det svåra. man kommer aldrig kunna fälla våldtäktsmän utan bevisning vilket gör situationen oerhört svår för dem som drabbas. det finns sällan några vittnen och oftast står ord mot ord. förhoppningsvis leder den här tragedin som inträffat till att lagstiftaren och den juridiska doktrinen än en gång utvärderar rättsläget.

Anonym sa...

Johanna! Även jag blir helt galen av att detta skett. De två anklagade äger krogen/baren "Grabbarnas" (f.d. Lion bar) vid Fridhemsplan. Se till att folk inte går dit. Köp en kartong ägg i stället och kasta allt vad du har rakt i nyllet på dem! Din klassis Calle

Anonym sa...

Helt sjukt att sånt här kan hända. Hoppas de överklagar och att det går igenom, sånt här ska inte hända.

Det visar bara hur dåligt rättssystemet är, hur ska man kunna få tjejer att träda fram och anmäla en våldtäkt när något sånt här händer.

Anonym sa...

Måste bara föra vidare vad de insatta (bekantskapskretsen) verkar anse om saken: "Jag menar hon kanske sa nej och så men hon var ju packad som en gris, de också, och de hade alla gått hem och hon verkar hålla på med sånt där snusk 24/7 annars också så, klart inte grabbarna bryr sig ett skit om henne"

Joråsåattehh. Maria vill nog gärna höra vad ni tycker om hennes umgängeskrets. Hon erkänner f.ö. idag att de nog inte var guds BÄSTA barn. ...
http://edstroem.blogspot.com/2007_04_01_archive.html#2105734755227571845

Anonym sa...

Jag sitter med domen bredvid mig i skrivande stund. Vad dessa demonstranter osv inte lagt fokus på är sortens sex de haft. De tidigare sexuella förbindelserna är extremt relevanta då det tidigare ingått våld. Hon har varit med på "låtsasvåldtäkt" tidigare. Det kan man tycka vad man vill om men så länge båda parter är med på det så är det inte olagligt. Nu var hon med på de sexuella aktiviteterna till en bit in i samlaget... Om ens det. Att en person säger "nej" (vilket det inte ens är bevisat att hon gjort) är inget värt om ett "nej" vid ett tidigare samlag varit en del av spelet. Hon påstår att hon sparkat och slagit och skrikit för att komma loss. Det finns inga vittnesmål från grannar om skrik. Det finns inga skador på någon av krögarna. OCh hon påstår att en lösnagel föll av när hon kämpade. Nageln återfanns i hissen utanför där hon enligt egen uppgift fortfarande var med på de sexuella aktiviteterna. Dessa två krögare har nu hängts ut och våldtagits verbalt av anarkistiska feminister på nätet men dessutom förnedrats genom snedvridna fokus i respekterade media. Man talar om "stureplansprofilerna" ställt mot "19-årig dagisfröken". Det är medvetet och snuskigt formulerat. Det kan nämnas i sammanhanget att denna påstått upprivna flicka hade sex med en annan "stureplansprofil" en vecka efter våldtäkten. Hur dåligt mår hon egentligen?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

hej jag håller med ovannämda, och jag har också läst domen idag.
Eftersom jag gillar att snoka :) så vet jag också att de inte har någonting med krogen att göra sedan den dagen de blev häktade, tror de ska åka iväg på en låååång semester utomlands.
Tycker synd om de andra 2 ägarna som får ta allt skit från de som demonstrerar och saboterar med tanke på att de inte varit inblandade i någonting och dessutom köpt ut de andra pojkarna.
det enda som inte är klart vad jag hört är ett nytt bolag, då det krävs tillstånd o grejer för att servera sprit så tar det lite tid.
Det är vad jag har hört och jag önskar de andra ägarna ett stort lycka till.
/från en som kommer att gå till grabbarnas i sommar

Anonym sa...

Som gammal 60+ gubbe blir jag så innerligt förbannad över att ett Nej inte kan respekteras överallt idag, snarare så skapar det sjuka rättssystemet i Sverige en slags tolerans till förmån för sexförövaren. På samma sätt som vi män har vår självklara rätt att sluta ett samlag mitt uppe i akten om vi inte VILL längre, så måste detta gälla även kvinnan hela vägen fram tills dess samlaget är fullbordat. När jag var ung fanns också våldtäkter, men tjejens Nej var heligt och hon var trodd i rätten. En frisk rättsstat inser att ingen kvinna skulle polisanmäla en våldtäkt - med allt elände som en rättegång får för henne - om inte det hela vore sant. Men med tanke på de klart tveksamma domar som förekommit mot domare själva i sexrelaterade mål, så har jag slutat förundra mig över rättsamhällets degenerering i denna sk. demokrati av Sovjetisk mall.