torsdag 5 juli 2007

Ungdomar finns på nätet. Det har inte tidningarna fattat.

Ungdomar finns på nätet. Det har även regeringen förstått. Idag meddelade ungdomsminister Nyamko Sabuni att en virtuell ungdomsmottagning kommer att tas fram av Sjukvårdsrådgivningen, skriver Internetworld idag.

– Målet är att skapa en verklig ungdomsmottagning, fast på nätet. Eftersom en del frågor kan vara känsliga ska det även gå att ställa anonyma frågor till personalen som bemannar mottagningen, säger Nyamko Sabuni till Internetworld.

Tanken är att den virtuella ungdomsmottagningen ska vara ett komplement till den vanliga vården, där unga exempelvis kan ställa känsliga frågor anonymt.

Det var på regeringens sommarfika för journalister som Nyamko Sabuni avslöjade regeringens nya satsning. Intresset från journalisterna var, enligt en källa, lika med noll. Och det är här det blir intressant. Vilka sitter på tidningsredaktionerna och gör nyhetsbedömningarna? Vilken koll har de på vad som händer på nätet och vilka behov och vanor unga människor har?

Det är märkligt eftersom det här -- rätt utfört efter en ordentlig målgruppsanalys -- antagligen kan funka riktigt bra eftersom det är något som ligger i linje med unga människors övriga vanor och sätt att kommunicera. Alltså borde det vara intressant.

Och i tider där klamydia, hiv och aborter ökar medan p-pilleranvändande minskar finns det all anledning att ge unga människor goda förutsättningar att få hjälp och stöd för ett smart och schysst förhållningssätt till sex, kropp och identitet. Alltså borde det vara väldigt intressant.

Men det verkar mainstreammedia inte tycka att det är. Väldigt tråkigt. Tycker jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vem vill arbeta med medier. de är ju såna hycklare så man blir mörkrädd. men nån stackare måste ju vägleda oss i informationsflödet.

Anonym sa...

>niclas
Jag jobbar gärna med medier. Det är det bästa jag vet. Och det är det jag är bäst på.

>Johanna
Attans, där snodde du min inläggsidé. Hur ska jag nu vinkla det? :)

Johanna Look sa...

Ahhh, du kan referera till mig och sen till dig... :) Förresten, Almedalen är en ankdam.