onsdag 14 februari 2007

En orange erinran om framtiden

Pensioner är hett. I alla fall i media. Som gillar att sälja på rädsla. Nu senast skräms City med rubriken "Halv miljon unga kan bli utan pension". Detta med anledning av det orangea kuvertet med pensionsbeskedet som trillar ned i svenskarnas brevlådor i dagarna.

På min hallmatta landade det idag. Etthundratjugosextusen någonting stod det i en ruta och fyratusen någonting i en annan. Exakt var det innebär måste jag sätta mig in i lite mer noga. Jag hoppas det är nåt bra. Även om jag mest suttit i skolbänken och inte jobbat så himla mycket. Än.

Hur som helst är nog inte läget lika kritiskt för mig som för många andra i min ålder. Och därav tidningsartikeln. Tydligen riskerar en halv miljon unga svenskar att bli fattiga som pensionärer då de jobbar inom "unga" branscher, reklambranschen är ett bra exempel, är frilansare eller egenföretagare och inte har någon tjänstepension. Illa!

Att vi pluggar allt längre påverkar också vår pension. Fem år kan ge en förlust på 30-40 procent i livsinkomst, enligt artikeln. (Hur ska jag ha råd med mitt stenhus i Provence?)

Alltså, se över din pension, kräv pensionsavtal som löneförmån om din arbetsplats inte är kollektivansluten och, för guds skull, pensionsspara!

Hur skulle jag, med det examensprojekt som vi har, kunna råda annat? :)

Inga kommentarer: