torsdag 15 februari 2007

Ett varumärke kräver intern förankring

I måndags började vi ny kurs, Internkommunikation. Rätt osexigt, tycker många, eftersom internt kommunikationsarbete sällan ger priser och utmärkelser. Spännande, tycker jag, eftersom snygg utåtriktad kommunikation som inte står stadigt på hemmaplan lätt blir väldigt ihålig. Det krävs intern förankring om det ska bli något.

Igår fick vi en rejäl dos inspiration av Eva Röing, interninformationschef på Axfood och Stefan Ölander, VD på Rewir. Stefan fick en applåd för att hans byrå nyligen utsetts till Årets Varumärkesbyrå och de också fått utmärkelsen Årets Strateg i REGI:s branschstudie Årets Byrå.

Båda hade intressanta upplägg på sina föreläsningar. Eva utgick från Intressenthjulet som hon menade att hon ofta använder som tankemodell och Stefan pratade om vikten av att bygga varumärket inifrån.

Men extra glad blev jag när Eva berättade att hon började sin karriär som informationssekreterare på en studentkår, som ansvarig för kårtidningen och allt annat informationsarbete. Precis som jag, ju!

Inga kommentarer: