måndag 5 februari 2007

Melodifestival medel för högre mål

Melodifestivaltider, igen. Jag såg inte första delfinalen från Jönköping, och kommer antagligen inte att se de andra heller, men det har inte undgått varken mig eller någon annan heller att nu är det Melodifestival.

Förra året gick en av delfinalerna på min hemort Leksand. Och även om jag inte såg spektaklet då heller, förstod jag att det var en höjdare för det lilla samhället och ett utmärkt sätt att använda den nybyggda och med hemmamått mätt enorma Ejendals arena. I lördagens DN intervjuade de turist- och marknadsansvariga i några av de kommuner som arrangerade Melodifestivalen förra året och gemensamt för alla tycks vara ökad beläggning på hotellen och ökad försäljning i butiker och på näringsställen. Och dessutom -- och det här gör mig glad -- ett ordentligt på-kartan-sättande genom den enorma mängd artiklar och inslag i media som musikfesten gav anledning till.

Erik Hasselberg, marknadsansvarig i Leksands kommun, säger till DN:
-- Vi bedömde att vi - som första deltävling - dessutom fick ungefär 20 miljoner kronor i PR-värde i medierna, vi slutade räkna vi 2.500 artiklar om Leksand. Kommunen spenderade ungefär en miljon kronor på egna kringarrangemang, men vi gick ändå med ett rejält plus.

Erik Hasselberg forsätter:
-- Och nu startar vi upp en ny tradition med Leksands Vinterfestival med flera schlagerartister som en direkt följd av Melodifestivalen.

Smaaart!

De krattade manegen med Melodifestivalen och kan nu skörda frukterna av det under många år framöver. Något som dessutom rimmar väl med både Musik vid Siljan, konserterna i Gropen och konserter i världsklass i Dalhalla (som visserligen ligger i Rättvik, men är nära nog). Heja Leksand -- mer än bara ishockey!

Inga kommentarer: