måndag 19 februari 2007

Språkvårdande produktkommunikatör, voj!

Voj, voj. Vad ska jag bli när jag blir stor? Den frågan brottas jag med nästan dagligen. Nu vet jag ju på ett ungefär. Kommunikation i någon form. Men det är ju så brett! Allt vi läser träffar mitt i, och när ny kurs börjar tänker jag "jamen, det är ju det här jag vill göra!". Varje gång!

Likadant var det när jag var i Linköping kring nyår och passade jag på att träffa en gammal kollega från IKEA, Kristian Lundman. Han pluggade Medie- och kommunikationsvetenskap då och har nu ett spännande jobb som produktkommunikatör på Stadium i Norrköping. Så här berättade han om sitt arbete -- som jag för övrigt inte skulle ha ett dugg emot att själv ha.

-- Jag har en språkvårdande funktion på Stadium, berättar Kristian. Det betyder att jag arbetar med att styra upp och gestalta ett gemensamt språk för Stadiums alla kanaler.
De främsta kanalerna är butikerna, marknadsföringen och webben. Kristians funktion är alltså att hitta ett gemensamt uttryckssätt för dessa och skapa genomslag för det. Målet är att kunden ska känna igen både texttonalitet och bildmanér i allt från annonser i dagspress till besöket på webben eller i butiken. Praktiskt handlar det om att ta fram rutiner och hitta flöden för att på så sätt göra produktkommunikationen konsekvent och korrekt.

Kristian arbetar nära Stadiums inköpsavdelning och för en ständig dialog med inköparna om hur produkterna ska kommuniceras. Det kan handla om hur långa texter de ska använda sig av i olika kanaler, hur säljande de kan vara i olika typer av texter, hur mycket fackord som kan användas eller om språket ska förenklas. Det är bland annat beroende av om det är en avancerad produkt för elitidrottare eller en enklare produkt för nybörjaren eller vardagsmotionären. Samtidigt ska all kommunikation kännas sammanhållen och ”Stadium”.

Kristian har arbetat på Stadium i ett år. Det är en ny tjänst och han har därför haft stort inflytande över arbetsuppgifterna. Mycket hänt i arbetet under året som gått men ibland kan det kännas frustrerande att det tar lång tid innan förändringar i konsumenternas attityd visar sig i försäljningsstatistiken.

Några vanliga arbetsdagar finns knappast, då arbetet är mycket varierat. Ofta träffar Kristian inköpare och har då en mer utbildande funktion. Ibland har han workshops med externa konsulter, exempelvis med en copybyrå som hjälper dem att utveckla sitt uttryckssätt. Under den senaste tiden har de haft flera sådana möten för att utveckla Stadiums nya ”röst”.
-- Stadium ska vara både coach och träningskompis, avslöjar Kristian.
På det här området har Stadium ett försprång i “tänket” gentemot sina konkurrenter Intersport, Team Sportia och nyetablerade Go.

Det roligaste i arbetet tycker Kristian är att syssla med affärsutveckling och att inte sitta fast i den dagliga processen. Han kan styra arbetet själv och agera proaktivt, istället för att reagera först när något inträffar. Och om det finns några baksidor med arbetet är det just det att behöva rycka ut och ”släcka bränder” när rutinerna brister.
-- Det kan vara en annons som ska ut i dagspress och det plötsligt saknas texter till några av produkterna. Då får jag försöka hitta den inköpare som köpt in varan och snabbt sätta ihop en text innan annonsen går i tryck.

Andra bloggar om: , , .

Inga kommentarer: