lördag 10 februari 2007

Rutger Fuchsgatan -- förtjänt oglassig?

I veckans nummer av Södermalmsnytt, som ramlade ned på hallmattan nu på morgonen, listas Söders tjugo bästa personer, butiker och gator. Eller gata snarare, för den enda gata som placerar sig på listan är Rutger Fuchsgatan, "en gata som hamnar i oförtjänt glömska. En rå utpost i ett allt glassigare område". Min gata alltså!

På fjärde plats av tjugo ligger alltså min oförtjänt glömda gata och tar sig det utrymme den förtjänar, precis omsprungen av Bajens tränare Tony Gustavsson, men ändå snäppet före Weekdays-mannen Örjan Andersson.

Tänk om det är jag som bedrivit effektivt pr-arbete för att sätta Rutger Fuchsgatan på den mediala trendkartan?

Nu är det tyvärr inte det. Min gata verkar marknadsföra sig utmärkt ändå. Den figurerar både här och där. Senast läste jag i DN att sångerskan Caroline af Ugglas tydligen gillar att hänga på lunchstället slash fiket Den lille italienaren som ligger precis utanför min port.

Själv föredrar jag den utmärkta italienska restaurangen Fantozzi, ett par meter längre bort, där det nästan alltid är fullt med gäster och där det ser så varmt och gemytligt ut när jag går förbi. Jag har visserligen bara ätit där en gång men det var för att fira min 26-årsdag, så därför räknar jag det till min stamkrog.

En trevlig gata är det alltså som översten och sedemera överståthållaren Rutger Fuchs (1682-1753) lånat sitt namn till. Han som "gjorde sig odödlig under slaget vid Stäket den 13 augusti 1719". Läs mer om honom på DN.se.

Inga kommentarer: