onsdag 17 januari 2007

"Att tvätta bilen är inget projekt."

Vi har idag en tendens att kalla det mesta för ett projekt så fort det tar emot lite. Att hinna vattna (de två) blommorna i min lägenhet mellan skolarbete, träning och allt annat man ska hinna med har jag ibland upplevt som ett projekt.

Inte nu längre. Carina Höyheim har på kursen Projektledning klargjort på ett mycket pedagogiskt och intressant sätt vad som är ett projekt eller inte. Varken biltvätt eller blomvattning kvalar in där.

Ett projekt ska nämligen uppfylla nedanstående kriterier för att få kallas ett projekt. Annars passar det bättre i linjeproduktionen. Det är ett projekt om det:

- kräver unik kompetens (hm, vem som helst kan vattna blommor)
- har en tydlig start och ett slut (ja, jo det har det ju. Eller vänta nu, de vill ju ha vatten igen nästa vecka...)
- har ett unikt mål (ja, att blommorna ska må bra)
- har en unik budget (nja, vattenmängden går ju på vanliga räkningen)
- har unika resurser (jag har ju inte ens en vattenkanna utan vattnar med det som finns till hands, som vattenglas till exempel)
- är ett tillfälligt åtagande (nej, det är ju mina blommor och de förväntar sig regelbunden skötsel)
- har en beställare (i det här fallet är jag både projektledare och beställdare, så - nej)

Blomvattning är alltså linjearbete i familjeföretaget Markservice AB och inget annat.

Inga kommentarer: