onsdag 17 januari 2007

Om att inte måla varumärket rosa

Det, och mycket annat intressant, pratade den "amerikanska reklamgurun" Marti Barletta om under sitt tankeväckande, och käcka, föredrag under Allers populärpressdagar på Rival vid Mariatorget en regnig dag i november.

Någon vecka senare damp Allers förlags Att kommunicera med kvinnor ned i brevlådan. Kontentan av häftet är att det inte är svårt att marknadsföra sig mot kvinnor, bara annorlunda.

Nu vill jag tro att skillnaden mellan kvinnor och män har mer med miljö än arv att göra. Jag är övertygad om att det är där den avgörande skillnaden ligger, även om det säkert finns biologiska skillnader också.

Men egentligen spelar det ingen roll. Poängen är att alla människor inte är likadana. Det finns säkert män som attraheras mer av en annons där det tydligt framgår vilken nytta de har av datorn eller tvättmaskinen och det finns säkert kvinnor vars köpkraft triggas av att få veta mobilens eller bilens alla tekniska finesser.

Men som samhället ser ut idag finns det flest kvinnor i den första gruppen -- och de är köpstarka och har inflytande över köpbesluten, oavsett om det handlar om datorer eller bilar. Eller annat. Huvudsaken är att vi inte missar dem i kommunikationen. Om vi vill nå dem med vårt budskap, vill säga. Och det vore väl dumt att inte försöka.

Men Marti Barletta varnar för att "måla varumärket rosa", alltså att skapa särskilda tjejgrejer, som rosa mobiler eller bulliga, gulliga bilar. Det lockar inte kvinnliga köpare och skrämmer bort manliga. Det handlar inte om att göra om produkterna, bara att kommunicera dem annorlunda. Det är tydligen utmaning nog, om man ser till dagens reklamutbud.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: