onsdag 17 januari 2007

"Omtalad, men inte tilltalad."

Carlos Rojas Beskow, från Sveriges svenskaste tidning Gringo, höll en grym föreläsning för oss första dagen på Berghs. Han sa bland många andra intressanta saker att invandrare ofta är omtalade i media, men inte tilltalade. Och det är skillnad. Det gäller inte bara media, utan även vi som jobbar med kommunikation och påverkan. Ska man snacka pengar, vilket man tydligen alltid ska göra, är marknaden värd minst 208 miljarder, enligt Anja Fridholms rapport Den mångkulturella marknaden som kom i höstas. Men vi missar dem, för vi glömmer att tilltala dem.

Vi måste välja målgrupp och man kan inte alltid attrahera alla, ofta är det inte ens önskvärt, men för företag som el- och telebolag, banker m.fl. blir det fatalt att vissa potentiella kunder exkluderas genom en etnocentrisk kommunikation som inte tar hänsyn till kulturella skillnader - eller helt enkelt inte vänder sig till en stor del av befolkningen.

Lösningen är inte nödvändigtvis reklam som riktar sig specifikt till invandrare, utan snarare kommunikation som låter blir att exkludera dem. Genom större kunskap om olika gruppers kulturer, vanor och identiteter kan företag och reklambyråer undvika att lägga in etnocentriskt brus i annonserna.

Så, för att nå fler utan att missa alla har vi som jobbar med kommunikation en riktigt klurig nöt att knäcka.

Inga kommentarer: